Z przyjemnością witamy na oficjalnej stronie Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Łysych i zapraszamy do jej poznania. Jest to strona poświęcona szkole - jej uczniom, nauczycielom oraz rodzicom a także osobom zainteresowanym życiem naszej szkoły. Liczymy, że dzięki częstym odwiedzinom witryny, łatwo będzie zorientować się, czym żyje nasza społeczność i jakie sukcesy odnoszą uczniowie.

Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Łysych

Litwa

W dniach 16 i 17 maja 2019 r. uczniowie  klasy Va, Vb, Vc i IVa wzięli udział w wycieczce na Litwę.

Pierwszego dnia zwiedziliśmy Wileńską Starówkę. Najpierw udaliśmy się do Kaplicy, gdzie
znajduje się Obraz Madonny Ostrobramskiej namalowany w latach 1620−1630. Następnie
spacerowaliśmy szlakiem sławnych literatów, a mianowicie tropem Adama Mickiewicza i Juliusza
Słowackiego.

Pani przewodnik zaprowadziła nas do domu wieszcza, gdzie powstały „Ballady i romanse”. Te dzieła
mają niezwykłą wartość w literaturze polskiej, gdyż zbiór ballad  Adama Mickiewicza wydany
w 1822 roku w Wilnie wyznacza początek  polskiego romantyzmu.

Spacerowaliśmy również ulicą Juliusza Słowackiego, która znajduje się w wileńskiej dzielnicy Nowa
Wilejka. Liczy  270 metrów długości i przebiega niedaleko Kościoła pw. św. Kazimierza, do którego
również wstąpiliśmy.

Świątynia św. Kazimierza – to pierwszy na Litwie barokowy kościół. Na pamiątkę o Świętym
Kazimierzu wznieśli go jezuici wspomagani przez Wielkiego Kanclerza Litewskiego Leona Sapiehę.
Kościół św. Kazimierza był głównym kościołem jezuickim w Wielkim Księstwie Litewskim.

Będąc w  Wilnie nie mogliśmy ominąć Kościoła św. Piotra i Pawła, który jest najcenniejszą perłą
w koronie barokowych zabytków Wilna.

Przed zakwaterowaniem w uroczym hotelu miłe chwile spędziliśmy w Wieży telewizyjnej, gdzie
mogliśmy podziwiać panoramę miasta delektując się, w tym samym czasie, wileńskimi specjałami.

Drugi dzień  pobytu na Litwie również nas nie rozczarował. Po śniadaniu  udaliśmy się autokarem
na cmentarz na Rossie. Jest to jedna z czterech polskich nekropolii narodowych, czyli miejsc,
w których pochowanych zostało wielu naszych wybitnych rodaków oraz żołnierzy walczących
w latach 1919-1920 i 1939-1944. Dzisiaj cmentarz znany jest przede wszystkim z mauzoleum Matka
i Serce Syna, w którym zostało złożone serce Józefa Piłsudskiego obok jego matki, Marii.
Sam Piłsudski miał takie życzenie - aby po śmierci jego serce znalazło się blisko jego żołnierzy
w Wilnie.

Nie obyło się również  bez zwiedzenia zamku księcia Witolda  w Trokach, który  jest  usytuowany
na malowniczej wyspie jeziora Galve. Warownia ta wybudowana została w XIV wieku. Wtedy to
stanowiła rezydencję księcia Giedymina oraz jego synów Witolda i Kiejstuta. Po bitwie
pod Grunwaldem, która miała miejsce w 1410 roku zamek zaczął tracić swojej strategiczne
znaczenie i z warownej twierdzy przekształcony został w bogato zdobioną rezydencję książęcą.
W tym czasie na zamku często gościł także Władysław Jagiełło.

Zwiedziliśmy jeszcze wiele innych i ciekawych miejsc, ale cóż… Was również zapraszamy
i zachęcamy  do zwiedzenia Litwy.

Serdecznie dziękujemy Urzędowi Gminy w Łysych, Zakładowi Przetwórstwa Mięsnego “JBB”
Import-Eksport J. Bałdyga, Piekarni Łyse Jarosławowi Zakrzewskiemu, Dyrekcji i Szanownym
Rodzicom, którzy włączyli się w sprawy organizacyjne.

Wychowawcy klas Va, Vb, Vc i  IVa

eDZIENNIK

POMOC PSYCH. - PEDAG.

PROGRAMY I PROJEKTY

Znalezione obrazy dla zapytania instaling

Znalezione obrazy dla zapytania talentowisko

Gościmy na stronie

Odwiedza nas 117 gości oraz 0 użytkowników.